Eguisheim - Riguewihr - Colmar

Päivä  starttasi klo. 08.45. ja  kuten kuvasta näkyy niin tungos kahteen bussiin aamulla oli melkoinen ahtaalla kadulla... ahtaat kävelykadut on kyllä tämän kylän yksi ominaispiirre :) Ja kuten matkanjohtaja eilen lupasi, aamiainen nautittiin jo n. 20 minuutin päästä majapaikasta lähdön jälkeen. Bussi kaarsi melkoiselle näköala pysähdyspaikalle ja tässä alla onkin muutama kuva aamupala paikastamme...

Ja räps, räps... en meinannut malttaa syödä aamupalaa ollenkaan, kun maisemat olivat niin kuvaukselliset.. Tällä pysähdyksellä pääsimme myös ensi kosketukseen viiniköynnösten kanssa!

Minä tutkimusmatkalla ja löytyihän niitä rypäleitä.... Myöhemmin saimme kuulla yhdeltä viinintuottajalta, että tänä vuonna sadonkorjuu menee syyskuun lopulle, koska kuivat ja aurinkoiset kelit tulivat vasta myöhään kesällä...

Aamupala paikalta suunnistimme kohti Eguisheim:iä ja kohti ensimmäistä viinitila käyntiä. Bussilla ei päässyt perille asti ja saimme kävellessä nauttia aivan ihanista taloista ja kukka loistosta!

Tämä alla oleva katu toi mieleeni Barcelonan reissultamme Espanjalaisen kylän Mont Jüic vuorelta, sillä erolla vain, että näissä taloissa oikeasti asui ihmisiä!

Tässä alla sitten saavuimme ensimmäisen viinitilan luokse Paul & Joseph Zinck. Itsellä on ollut viinitiloista kyllä ihan erilainen kuva :) Tämä oli siis kuin mikä tahansa talo muiden joukossa, mutta heillä vain sattui olemaan oviensa takana viinikellari :) Tämä tila edustaa uutta teknologiaa, hygieeniset metallitankit joilla voidaan hyvin tarkasti säädellä viinien luonnetta sekä kohta jo kaikkiin viinipulloihin tulevat kierrekorkit... Ja teille jotka ette vielä usko kierrekorkkeihin viinipulloissa, niin nyt kannattaa :) Kierrekorkit on tehty erityisellä menetelmällä, jossa korkin sisäpuolella pohjassa on pehmoinen tyyny joka edes auttaa viinin "hengitystä" ja on ominaisuudeltaan yhtä laadukas kuin vanha puukorkkikin. Erona on vain se, että puukorkki saattaa tuoda viiniin oman lisämakunsa sekä parhaimmassa tapauksessa pilata koko viinin. Kierrekorkilla viinintuottajat pystyvät takaamaan maahantuojille ja loppukäyttäjille aina yhtä hyvälaatuisen tuloksen, ilman pelkoa että puukorkki olisikin viallinen ja pilaisi viinin.

Sisällä meille esiteltiin uutta teknologiaa ja kerrottiin viininvalmistuksen menetelmistä. Parasta oli kuitenkin päästä maistelemaan viittä eri viiniä jotka he ovat itse valmistaneet. Ja olihan siellä yksi viini ylimuiden, joka tulee nyt myös sitten viinilaatikossa kotiin mukana :) Kaikenlaista tietoa sai kyllä viinistä ja oli mielenkiintoista kuunnella esittelijän tarinoita. Miten ihmeessä sitä ei ole hoksannut nuorempana ravintolakoulusta lähteä tänne Ranskan viinitiloille harjoittelemaan!! Hitsi mikä kokemus olisi varmaan ollut!

Tässä alla vielä muutama ihana kuva pienen Eguisheim kylän taloista, sekä yksi kuva myös kylän keskellä olevan kappelin sisältä. Niin ja täältä jäi taas myös kasa tuliaisia matkaan :)

Tässä lähikuva kukkaloistosta :) Ja niitä kukkia oli siis ihan joka paikassa!

Eguisheim:istä lähdimme klo. 13.00 aikoihin ja pysähdyimme paikalliseen "city-markettiin"... josta löysin aivan ihanan laukun marketin viereisestä design liikkeestä. Se toi jotenkin mieleeni omat räiskintä maalaukseni ja värit sopivat täydellisesti yhteen. Mutta tätä en ostanut koska laukku maksoi vaivaiset 90 euroa :) Mutta hieno se oli! Tästä kaupan pihasta otin myös matkaani isosta puusta semmoisen piikkisen pallukan... katsotaan joskos jaksaisin kokeilla kasvattaa siitä jotain kotona :)

Kaupalta lähdimme kahden maissa seuraavaan kylään, jossa oli myös kuuluisa "Joulukauppa". Pienen kylän nimi oli Riguewihr ja talot olivat pitkälti saman tyylisiä kuin edellisessäkin kylässä. Tässä alla muutama kuva..

Pikalounalla kävimme pienellä kujalla ja tein varmaan ensimmäisen kunnianloukkauksen ranskalaisia kohtaa :) Minusta tuo alla oleva ruoka näytti ihan täysin pitsalle, mutta he ilmoittivat hyvin selvästi, että kyseessä ei kuule tosiaankaan ole pitsa vaan "Tarte Flambee" .... No pitsalle se kyllä maistui ja näytti! Ja oli muuten sitten sen verran rasvaista, ettei koko loppupäivänä tarvinnutkaan syödä enää mitään!

Tässä alla kuva tuolta aivan siis todellisen ihanasta joulukaupasta. Sieltä olisi kirjaimellisesti halunnut ostaa ihan kaiken!! Ja siis siellä ei olisi saanut kuvata, mutta koska olen aina ollut vähän uhmakas, niin räpäsisin kuvan ilman salamaa yhdestä huoneesta jossa oli keskellä huonetta mega-iso vaaleanpunais-sävytteinen joulukuusi... Ja kyllä jotain tarttui mukaan tästäkin butiikista :)

Klo. 16.00 lähdimme takaisin Colmariin, mutta tässä alla oli vielä yksi kuva ikivanhasta "bussista" kaikkien jumbo-bussien välissä parkkipaikalla.. Se oli kyllä aika makeen näköinen, harmi etten saanut siitä parempaa kuvaa... Loppu ilta oli vapaata käyskentelyä Colmarissa ja päätimme ottaa pienen kävelykierroksen omin päin keskustassa... Löysimme aivan ihanan "pikku-Venetsian", mutta olin unohtanut kameran hotellille ja näin ollen kuvienotto jäi toiseen kertaan... Aika lentää ihan siivillä ja kaksi päivää on enää jäljellä täällä Colmarissa. Huomenna menemmekin sitten tutustumaan viinitilaan, joka kuulemma edustaa sitä " vanhaa tekniikkaa" ja on mielenkiintoista nähdä millainen tuo paikka on... siellä on kuulemma myös hirmuhalpoja viinejä, joita ei kuulemma tuoteta suomeen, joten katsotaan josko sieltä tulisi taas viinilaatikko mukaan :)

Mutta nyt pisulle, pesulle ja nukkumaan! Huomenna taas lisää tarinaa :)

1 Response to "Eguisheim - Riguewihr - Colmar"

1. LENNU says:
    5. syyskuuta 2010 klo 23.42

Ai että noi talot on ihania. Meillä on nettiyhteydet temppuillleet oikein olan takaa, joten tää meinasi jäädä välistä.
    Mä varmaan tulisin sekapäiseksi ilosta noissa kaupoissa, heh heh. Ahh ja oih huokaukset vain kuuluisivat kun ryntäisin tavaran luota toiselle.
    Ihanan värinen kappeli ja kaunis kuva!