Matka Lübeckistä Colmariin

Kolmas matkapäivä ja edessä taas vaatimattomat 750km Ranskan puolelle Alsaceen ja siellä Colmarin kaupunkiin. Lähtö hotellilta oli klo.07.00 ja aamiainen tavan mukaan vasta muutaman tunnin päästä hotellilta lähdön jälkeen... Tämä on aika hullua, täytyy myöntää, onneksi meillä on ollut omia eväitä joukossa, koska muuten ainakin minä olisin muuttunut täydelliseksi hirviöksi joka tiuskii kaikille... Joten se ehkä yksi pieni miinus.

The third travel day started and today we would travel with buss for 750km to reach France. We would be staying in Alsace a small village called Colmar. The buss left the hostel at 7am and as usual we would have our buss-breakfast couple of hours after. This is actually quite challenging especially for people like myself, who want to start the day with the big breakfast. Without the breakfast I turn into something horrible and no-one wants to be near me when it happens :) So I have to give a tiny negative headback about this..

Niin ja hotellissa tosiaan oli nettiyhteys vaikka matkanjohtajat sanoivat että lähin löytyy vasta Colmarista ja turisti-infosta :) Täytyy varmaan opastaa matkanjohtajia, vaikka eipä taida kenelläkään muulla olla edes tietokonetta joukossa :) Matkalaisten keski-ikä on siis noin + 60 vuotta, muutama alle ja muutama päälle...

And As I told already yesterday, this hostel had a free Wlan, and I think I have to inform about this to the tour leaders too, although I think I'm the only one with the lap top on this Buss :) The age range is anyway around +60 years, couple older and couple younger...

Lübeckissä oli aivan ihania kivitaloja, joista en saanut otettua kuvia koska kamera jäi hotellihuoneeseen, mutta paluu matkalla koitan räpsiä niistäkin muutaman kuvan kun pysähdymme sinne shoppailemaan..

The was lot of very beautiful stone-build houses in Lübeck, but I forgot to bring my camera with me arriving night when we had our small evening walk, but I have to take more pictures then when we come back on our way to home again.

Aamiainen tosiaan nautittiin vasta klo. 09.00 muistaakseni Essel nimisessä paikassa, ja normin mukaan vielä ainakin huoltoaseman pihalla. Luulin, että eilisen mukaan söisimme lounasta klo. 11-12, mutta äitini oli ollut tarkkakorvaisempi ja sanoi, että lounas olisi vasta klo. 14.30!!! Puuh, onneksi pysähdyimme pienelle tauolle vielä ennen Frankfurthin lounas paikkaa, koska toinen Bussi osasi kertoa sen olevan aika ruuhkainen.

The breakfast was at 9am and we stopped in city called Essel. for the stops we use the parking lots of the gas stations, which is quite good as we have oportunities to use bigger toilets. I thought we would have our luch again around midday, but my mom had better ears and heard that we would stop for luch at 14.30pm!!

Frankfurthiin ja lounas paikkaan pääsimme lopulta klo. 14.30 kovien ruuhkien vuoksi, mutta ruoka oli kaiken sen odottamisen arvoista. Ainut miinus paikalle oli se, että meitä oli kolme naista jotka söivät saman pääruoan ja kaikilta oli otettu eri hinta?!? Minä sain halvimmalla :) Tässä alla kuva annoksesta; salaattia, Gulassi-keittoa, omena mehua ja sämpylät. Hinta 10,60 eur koko satsi!

Bussimatka oli kyllä aika puuduttava isoja moottoriteitä huristellessa, mutta näimme kuitenkin paljon, siis todella paljon tuulimyllyjä sekä kirkkoja.... ja niin, lampaita myös :) Tässä vähän kuvaa bussista otettuna...

Rhein joen ylitimme klo. 18.30 ja samalla siis saavuimme Ranskan puolelle, rajapyykkinä toimi siis tämä kuuluisa Länsi-Euroopan halki virtaava joki.

Eli terveiset kotiin Ranskasta!

Colmar:iin saavuimme noin klo. 19.30, saimme ovikoodit huoneisiimme ja majoituimme siis taas Etap-hotellissa. Illalle oli vielä hieman ohjelmaa ja klo. 20.30 lähdimme Pentti Arvelan ( viini-expertti ) johdolla tutustumaan Colmarin vanhaan kaupunkiin. Tässä alla muutama kuva pikkukujista ja sen ihanista taloista iltahämärällä.

Innostuin tapani mukaan räpsimään kuvia niin tiuhaan, että jäimme hiukan muun porukan matkasta. Kävelimme hetken matkaa eteenpäin mutta huomasimme, että kadut alkavat olemaan turhan hiljaisia ja päätimme kääntyä takaisin päin ja käydä aukiolla jossa näimme aiemmin muutaman auki olevan katuravintolan. Tuolla aukiolla löytyi myös liuta aivan ihania pikku butiikkeja ja äitini ihastui yhteen tilkkutäkki-tyyliseen laukkuun ja mahdollisesti näemme jossain vaiheessa tällaisen myös hänen kättensä työnä tuonnempana :) Minä taasen löysin jotain jonka ostamiseen täytyy ehkä vielä kysyä lupa, mutta en usko, että voisin sitä tännekään jättää, katuisin sitä varmaan lopun ikääni :)

Noita kauppoja seuratessa löysimme viimein myös muun porukan ja he olivatkin jo kerenneet tilaamaan yhtä Alsacen tyypillistä rypälelajike-viiniä nimeltä Gewurztraminer ( siis rypälelaji ) ja se oli oikeasti TODELLA hyvää! Tässä alla kuva lasillisista ( 3 eur/lasi ).

Viinilasillisten jälkeen osa porukasta lähti vielä etsimään ruokapaikkaa, mutta me palailimme muutaman pariskunnan kanssa takaisin hotellille. Nyt seuraavan kolmen päivän aikana aamulähtö viinitiloille on aina klo. 08.45 ja aamiainen myös toivottavasti vähän aikaisemmin, mutta se nähdään huomenna :) Ihana päätös pitkälle päivälle ja nyt on hyvä mennä hyvillä mielin nukkumaan, vaikka ikävä onkin vähän kotiin :)

Hyvää yötä Maailma, huomenna aurinko nousee taas! - Pelle Miljoona -

2 Response to "Matka Lübeckistä Colmariin"

1. LENNU says:
    4. syyskuuta 2010 klo 1.03

Moikka!
    Mukava seurata matkaanne täältä nojatuolista käsin. Terkkuja äipällesi. Kiva laukku muuten.
    Pidä eväät matkassa, ettet tule vaan nälkäiseksi, hih.
    Halaus!

2. Reeban says:
    4. syyskuuta 2010 klo 7.49

Juurikin palasimme takaisin Colmariin päivän reissulta ja tässä vähän lepuutellaan jalkoja ennen kaupungille menoa. Terveiset kerrottu ja kivaa sohvamatkustamista! Kohta tulee taas uusi postaus :)