2. Matkustuspäivä...

No niin viimein perillä Lübeckissä Saksassa, mutta tässä alla vähän päivän kulkuja....

Finally at the Lübeck, but let me tell you about our day....

Laiva oli tukholmassa 06.30 ruotsin aikaa ja täytyy myöntää, ettei yö ollut niitä parhaiten nukuttuja :) Illalla Tax Free ostosten ja tanssipaviljonkin tarkastuksen jälkeen menimme hyttiin noin puolen yön maissa ja uskoin unen tulevan hyvin koska takana oli pitkä päivä. MUTTA kohta puoliin eli n. klo. 01.00 laiva pysähtyi Långnesissa ja moottorit herättivät totaalisesti unesta... Eikä siinä mitään, laiva lähti kohti Tukholmaan n. klo. 03.00 jolloin ihan sama juttu ja aamuherätykseenkää ei tosiaan ollut enää kovin pitkälti.

The ferry came to Stocholm at 06.30 ( swedish time ) and I have to admit that it was not the best night I have slept :) Last evening after entering the ferry, and after checking out the Tax Free shop and the evening restaurant, we finally went to bed around midnight. I totally thought we would have a good night sleep after long drive of the day, but how wrong we were :) The ferry stopped in Långnes at 1 am and the engines woked us up totally.. and that was not just it... the ferry left from the harbour again at 3am with the same engines woking us up again.. so at the end we didn't sleep so much.

Aamulla siivooja tuli koputtelemaan ovelle ja lähdimme kampsuinemme odottamaan kahvilaan laivan rantautumista. Meitä oli kehotettu olla syömättä aamupalaa, koska bussi aamiainen olisi n. 1,5 tunnin päästä tukholmasta lähdettyä. Otimme kuitenkin jugurtit ja teet sekä croissantit ja niillä jaksoikin hyvin varsinaiseen ensimmäiseen bussi-aamiaiseen asti :)

Housekeeping came to the cabin door at 5.30 am and we left to the cafeteria to have some small breakfast before ferry would arrive to Stockholm. We were told not to eat breakfast on a ferry as we would have our first Buss-Breakfast about 1,5 hours later after leaving Stockholm harbour, but we decided to have some small breakfast anyway.

Tukholman keskustasta ajoimme uuden kaupungin keskustan alittavan tunnelin läpi pois satamasta. Tunnelilla oli pituutta 4,3 km!

We drove through Stocholm using the new tunnel under the city. It was 4,3 km long!

Ensimmäinen bussi-aamiainen nautittiin Nyköpingbro:lla.... Our first Buss-Breakfast was in Nyköpingbro....

Ja tässä vähän mitä aamupalaksi oli.... vielä siis hyvin suomalaiset eväät :) And here is the picture about the breakfast... it was still very Finnish-like breakfast :)

Lounaalle pysähdyimme klo.11.00 Jönköping:ssä, pienessä rantatörmä kahvilassa. Perunat ja lihapullat maksoivat 86 kr. ( n. 8,60 eur ) ja annos oli valtava. Lounaalla jaksoi kyllä hyvin pitkään. Täältä tuli myös ostettua matkan ensimmäiset tuliaiset ( kyllä, tiedän, olemme vasta ruotsin puolella!!) :) Lounaspaikasta matka jatkui Helsinborg:in satamaan, josta menimme lautalla yli Helsingor:iin :) hehe... miksihän noin saman nimiset satamat?

For the lunch we stopped in on lake front cateretia in Jönköping. Meatballs and mashed potatoes were only 86 kr. ( about 8,60 eur) and the portion was huge! From here I also bought the first souveniers, although I knew we were just starting our trip and not even yet left from Sweden :) From the lunch place we were heading to the Helsingborg harbour, where we took a small ferry to the Helsingor, Denmark. Wonder why the harbours hade so similar names?

Jönköping:in rantatiellä...Picture of the lakeside road in Jönköping...

Lautalla Tanskan puolelle ja sieltä satamasta menimme bussilla pientä rantatietä pitkin jossa oli niin tajuttoman ihania vanhoja huviloita/taloja, että olisin heti halunnut muuttaa sinne... Siis aivan ihania taloja!!

The ferry took us to the Denmark and from the harbour we followed the small road beside the sealine and this area was very unusual with it's unique cottages and villa's... I wanted to move there right away!! I loved the houses!

Helsingor:ista jatkoimme matkaa Rodby:n satamaan ja sieltä menimme vielä kerran lautalla yli Saksan puolelle.. Kello alkoi olemaan jo aika paljon ja matkaa hotellille oli vielä n. 90 km. Lübeckiin ja Etap hotelliiin (Omena hotellin tapainen ) saavuttiin 21.00 saksan aikaa ( -1 tunti suomeen verrattuna ). Saimme huoneet ja kävimme pienellä kävelyllä, päälle pesulla... vähän tätä blogin päivitystä ja sitten nukkumaan... Huomenna lähtö Ranskaan on klo. 07.00 ja edessä on taas ihanat 750 km ajomatka bussissa!! :)

From the Helsingor harbour we drove to the Rodby harbour and took the small ferry again to the Germany. It started to get little bit late and there was still 90 km to Lübeck where we would stay over the night in Etap-hostel. We came to the hotel at 21.00 pm, took a little walk around near by streets, came back... I updated this bloga bit and then we started to sleep. Tomorrow we would have early wake up at 7 am and would have a 750km drive to France!

Tässä majapaikassa oli netti yhteys, mutta matkanjohtajat kertoivat, että Colmarin hotellissa ei välttämättä ole, joten saattaa olla etten pääse päivittämään matkakertomusta muutamaan päivään, mutta tarinaa tulee heti lisää kun saan yhteydet toimimaan :) Eli matka on mennyt hyvin tähän asti, vaikka istumalihakset ovatkin aika puuduksissa :)

In this hostel, there was actually free wireless internet connection, although the tourleaders said there would not be one in these hostels, but I'm not sure if it's available in Colmar where we stay in France, so I will update this blog then when it's possible again. So far the trip has gone well, although the buttocks is quite tired ´cause of all this sitting on the buss. :)

Iso halaus kaikille kotosuomeen!

T. Minä ja Äiti

1 Response to "2. Matkustuspäivä..."

1. Nelli says:
    3. syyskuuta 2010 klo 4.17

Seurailen täällä innokkaana matkaanne.
    Olisiko korvatulpista hyötyä nukkumisessa?
    Mulla on ne aina mukana matkalla.

Hmmm...vanhoja huviloita, kuulosti juuri sellaiselta, jossa haluaisin olla.

Ihanaa matkaa ja riemukkaita kokemuksia!