Kotimatka suomeen alkoi!

Paluu matka kotosuomeen siis alkoi tiistai aamuna klo. 06.00 tai jos tarkkoja ollaan niin 05.45, koska ryhmämme kun melko kuuluinen oli täsmällisyydestä niin tälläkin kertaa kaikki olivat ajoissa bussilla. Aikainen aamu ei paljoa haitannut kun reipas huuto " Booonjour! " raikasi ilmoille bussin etuosasta ja bussin verran matkalaisia kun oli iloisesti vastannut samat takaisin, lähdimme Colmarista sateen saattelemana eteenpäin.

Tässä alla kuva Etap-hotellin huoneesta jossa vietimme yöt niin Colmarissa kuin Lübeckissäkin. Äitini nukkui alavuoteessa ja minä kömmin joka yö yläsänkyyn. Liekö siivoja luullut, että meitä on kolme nukkujaa huoneessa, koska ensimmäisen yön jälkeen meille oli tuotu kolmet pyyhkeet :)

Tarkoitus oli syödä bussi-aamiainen taas n. parin tunnin päästä lähdöstä, mutta tällä kertaa vettä vaan satoi ja satoi ja satoi... lopulta matkanjohtajamme teki onnistuneen päätöksen ja pysähdyimme huolto-asemalle haukkaamaan aamupalaa, bussi-aamiainen siirrettiin myöhempään ajankohtaan. "Peräpää" oli myös kuullut moottoritiellä ajaessamme rusahduksen linja-auton takapyörän kohdalla ja nähneet kun viereisen auton sivupeili oli lentänyt taivaan tuuliin. Linja-autoon tuli onneksi vain pieni naarmu! Ajatella mitä tuollainen pieni holtittomuus olisi voinut saadakkaan aikaan hyvin vilkkaasti liikennnöidyllä moottoritiellä.

Frankfurtissa veimme Pentti Arvelan ( viini-guru ) sekä yhden pariskunnan lentokentälle (olivat tällä matkalla jo viidettä kertaa). Lento kotiin ei olisi varmaan ollut yhtään paha vaihtoehto, mutta tällä kertaa jatkoimme bussin kyydissä eteenpäin. Lentokentän jälkeen pysähdyimme lounaalle ja spaghetti-annos ja vesi maksoi 12,60 eur. Se miksi olen laittanut mukaan ruokien hintoja, johtuu lähinnä siitä, että itse tuumailimme ennen matkaan lähtöä että miten paljon ruokiin menisi rahaa ja täytyy myöntää, että hyvin edullisesti on saanut syötyä. Toivottavasti tästä tiedosta on apua sitten niille jotka mahdollisesti lähtevät reissulle ensi vuonna :)

Lübeckin Citti-markettiin saavuimme n. klo. 17.00 ja jostain syystä unohdin ottaa kuvan tuosta kaupasta. Se vastasi kuitenkin aikalailla meidän suomenmaassa olevia isoja kauppakeskuksia pikkubutiikkieneen lisänä muutama isompi kauppa. Tähän shoppailuun meillä oli varattu aikaa noin kolmisen tuntia. Shoppailun jälkeen bussilla odotti tuo kuuluisa bussi-aamiainen ja antaumuksella söimme viimeiset bussi-eväät :)

Shoppailun jälkeen ajoimme vielä Lübeckin keskustan kupeeseen ja halukkaat saivat lähteä kaupunkikierrokselle keskustaan. Itse kävimme vain hetken matkassa ottamassa tunnelmakuvan rannassa lepäävistä ravintola-laivoista ja palasimme tuotapikaa takaisin bussille.

Noin kymmenen aikoihin illalla saavuimme Travemündin satamaan ja pääsimme jaloittelemaan sataman Tax Free kauppaan. Tarkoitus oli päästä laivalle jo yhdentoista maissa mutta aika vain venyi ja venyi ja venyi... ja ohi ajoin vain hitaasti rekkoja toistensa perään. Matkanjohtajalla oli onneksi taas ässä hihassaan ja " Lady of the House" sarja DVD:ltä pyörimään ( en muista sarjan suomenkileistä nimeä ). Lopulta klo. 01.30 pääsimme laivaan ja tallustimme puoliunisina iltapallle ja klo. 02.30 olimme jo peittojen välissä matkalla untenmaille. Voi että kun ramasi!! Hytti oli kuitenkin iso ja tilava ja oli aivan ihanaa nukkua lattiantasossa!! :)

Seuraava päivä kuluikin laivalla oleskellessa ja hyvin syödessä. Olimme ostaneet täysihoitopaketit ja siihen kuului tulo iltana iltapala, 2 aamiaista ja lounas sekä illallinen. Päivällä päätimme käydä vähän "levähtämässä" hytissä ja tuo levähdyshetki venähtikin 2 tunnin uneksi :) Mutta itseä se ei haitannut, laivalla kun ei ollut hirmuisen paljoa tekemistä ja äitini pettymykseksi laivalla ei ollutkaan päivätansseja joita hän oli odottanut. Mutta aika kului hyvin matkalaisten kanssa rupatellessa ja ajatuksia vaihdellessa.

Torstai aamuna olimme sitten Vuosaaren satamassa klo. 08.30 ja tiemme äidin kanssa erosivat, hän hyppäsi 2. bussin kyytiin joka jättäisi hänet Seinäjoelle ja minä jatkoin matkaa 1. bussissa Vaasaan asti. Jonkin verran matka oli kyllä verottanut energiaa koska suurimman osan matkasta nuokuin unen rajamailla :) Vaasaan tulimme perille noin neljän aikoihin iltapäivällä ja harmittaa kun en kerennyt kaikille toivottaa hyviä syksyn jatkoja, kiire kun oli kova jo muutaman tunnin päästä lähtevään Jyväskylän junaan. Laukkuruuman ympärillä oli sellainen suhina ja melske, että päätin lähettää ihanat syksyn terveiset nyt sitten näin internetin kautta ja kiitos kaikille ihanille ihmisille matkaseurasta ja tunnelman luonnista bussiin! :) Laitan vielä yhden postauksen ajatuksistani matkasta ja vinkkejä matkalaisille jotka ovat suunnitelelet samanlaiselle matkalla lähtöä. Erikseen ei varmaan tarvitse edes sanoa, että suosittelen matkaa kaikille ja kaiken ikäisille, matkasta on ehdottomasti jäänyt lämpimiä muistoja :)

3 Response to "Kotimatka suomeen alkoi!"

1. Anonyymi Says:
    16. syyskuuta 2010 klo 9.49

Kiitos! Nostalginen tunnelma. Ranskaa voisi käydä katsomassa lisää. Provence voisi olla seuraava alue. Mielessäni näen tuoksuvat laventelipellot. Parfyymin valmistus ja alueen omat viinit kiinnostaa.
    Terveisin!
    Takapenkin mumma.

2. LENNU says:
    17. syyskuuta 2010 klo 8.00

Ihanaa oli lukea matkastanne, kiitos siitä sinulle!

3. Reeban says:
    18. syyskuuta 2010 klo 13.32

Ai niin ne laventelit :) ihanan tuoksuiset rauhoittavat laventelit :) Ei yhtään pahempi ajatus.. ensin on edessä kuitenkin reppuri matka Vietnamiin ja jalkapalloreissu Espanjaan. Mutta saattaa olla että minut nähdään vielä uudelleen myös Ranskanmaalla :)

Yksi postaus vielä uupuu ja koitan laittaa sen tulemaan tuota pikaa!

Ihania viikonloppuja toivotellen kaikille!